Nemrég került elém a Facebook folyamban ez a cikk, amit egy nagyon kedves, bosnyák hastáncos barátnőm osztott meg a nagyérdeművel. Postoltam már korábban is hastánc gyakorlással kapcsolatban, de számomra ez az írás viszi a pálmát! Abszolút totál 10 pontos, legszívesebben a Deákon olvasnám fel egy sörös rekeszre állva, hogy hallhassa ország-világ. De ehelyett inkább úgy döntöttem, lefordítom magyarra, mert bár sokan sokat értünk angolul, lehet, hogy elveszne némi infó, ami fontos lehet. Plusz megszondáztam az ismerősi körömet a FB-on és mivel 3-an (!!!) is reagáltak, hogy igényt tartanának az anyanyelvi interpretációra, így nem volt mit tenni, mint kiszolgálni az igényeket 😀
Jelenlegi műfordítói tevékenységemet legalább annyira érzem jelentősnek és monumentálisnak, mint Göncz Árpád Gyűrűk Ura magyarítását. Csak itt nem lesz vontatott első 50 oldal, ork csata meg mockosz kisz hobbitok és a szépirodalmi igényességi szintet is lejjebb csavarom egy csöppet 😛 A cikkbe beleteszem az összes, kimutató hivatkozást a teljesség kedvéért. Vágjunk hát bele…
Hogyan tanuljunk profi módon koreográfiát
Sokan tettétek fel a kérdés, hogy “Hogyan tudnék gyorsabban koreográfiát tanulni?”.
Higgyétek el, megvívtam a saját harcaimat a tagolás, a mozdulatok részleteinek és koreóknak a megtanulásával.
Jégtáncosként és műkorcsolyázóként egyaránt mindig is zene fókuszú előadó voltam és ez így van most a hastáncban is. Ez igazán akkor vált számomra világossá, amikor a bölcsész doktori képzésem folyt és hetente több modern tánc órán is részt vettem. Azokon az órákon a zene legtöbbször csak háttér ritmusként funkcionált, amihez lehetett igazodni, és nem inspirálta a mozdulatot. Az élő zene esetében ez pont fordítva működik, ugyanis olyankor a zenész a táncosra reagálva játszik.
Azokon az órákon sokkal nehezebben tudtam megjegyezni a kombinációkat, mert nem vezetett rá a zene. A zenei kíséretben megtalálni az adott mozdulatot igazi küszködés volt. Szerencsére számomra a tánc nagyon szorosan kapcsolódik a zenéhez és sanszosan nálatok is ez a helyzet.
Na ebből kifolyólag akkor mit is mondhatnék annak, aki azt szeretné tudni, hogyan sajátíthat el gyorsabban egy koreográfiát?
Alaposan. Jegyezd. Meg. A zenét.
A világ összes tánc stílusa közül a hastánc egyike azoknak, amelyek leginkább működnek együtt a dallammal és a ritmussal. Táncosként az a dolgunk, hogy interpretáljuk a zenét a mozdulatokkal, gesztusokkal és az érzelmi töltettel. Igen, ehhez egyrészt kifinomult technika, másrészt viszont éles figyelmes fül szükséges. Természetesen a helyes lábmunka elsajátítása is sokat segít, de az is biztos, hogy ha az oktató a lépéseket a zenével összekötve tanítja meg, akkor már a zenével is sikerült megbarátkozni.
Egy friss tanulmányból kiderül, hogy azokat gondolják az emberek “jobb táncosoknak”, akik képesek voltak megmondani azt, mikor ér véget egy dallam vagy ritmus. Vagyis nekik eleve jobb zenei érzékük van. Ebből pedig az következik, hogy ha ismerjük az adott zenét, vagyis meg tudjuk mondani, mely zenei rész következik, akkor jobban is fogunk tudni táncolni vagy jobban végre tudunk hajtani egy fix koreót vagy jobban tudunk improvizálni. (Sajnos a kutatásból az is következik, hogy vannak olyan emberek is, akik nem rendelkeznek ritmusérzékkel és nem képesek megtartani az ütemet.)
A lekövetés nem elég
Néha könnyen elsodorhat a többi táncos energiája, emiatt nem igazán tudjuk magunkba fogadni a mozdulatokat és a zenét. Nézzük a többieket és hagyjuk, hogy a tükör neuronok végezzék el azt a munkát, amire a fülünk is képes. Ahelyett, hogy hagynánk, hogy a zene vezessen, inkább a többi táncosra hagyatkozunk. Persze emellett kénytelenek vagyunk “birka módra” is együtt mozdulni, viszont az előadandó számok alapos megértésének hiányában gyakorlatilag el vagyunk veszve.
Hogy ha nem vagyunk természetünknél fogva muzikálisak, akkor egyszerűen csak többször meg kell hallgatni a zenét táncolás nélkül. Minél jobban ismerjük a zenét, tudjuk dúdolni a dallamot vagy a ritmust, vissza tudjuk játszani fejben, annál jobban fogunk tudni emlékezni a koreográfiájára is.
Térképezzük fel a zenét!
Gyakran a zenét részekre bontják, amik kapnak egy-egy betűt. A, B, C rész, stb. Mindegy, hogy valaki más koreóját tanuljuk vagy sajátot készítünk, muszáj ismernünk a zene felépítését, amire dolgozunk.
Vegyük például Lady Gaga Just Dance c. számát, amiben is könnyen felismerhetjük az egyes szekciókat.
- Az intro 5×8 számolásból áll (5 ütem). Ez egy viszonylag szokatlan megoldás egy szám elején, szóval itt van egy kis izgalom is.
- Ezután jön az első rész, amit A versének hívunk, ez 4 ütemből áll.
- Aztán jön a refrén előtti, B rész, ami 4 ütem.
- Majd jön a tényleges refrén – ”Just dance” – ez a C szekció, szintén 4 ütem.
- Jön egy kis átvezetés 4 számolásra, majd jön A megint, de ezúttal más szöveggel.
- Jön megint a refrén előtti B rész, majd a refrén.
- Majd egy új rész következik, Colby O’Donis vendégénekes közreműködésével, gyorstüzelő rap dumája 4 ütemet fogyaszt el a számból.
- Majd O’Donis a B rész egy dallam variációját énekli el 4 ütemben, legyen mondjuk B/2 a neve ennek a résznek.
- Aztán jön egy lecsupaszított C rész (refrén) 2 ütemben (C/2). , then the chorus resumes as per usual for the next four counts of 8.
- Hangszeres rész, 2 ütem
- Új rész, E, ami hídként funkcionál, 4 ütem terjedelemben
- Megint egy új rész, F, másféle híd, szintén 4 ütem
- Visszatérünk a C/2-re, aztán a refrén jön, ahogy a 8-as pontban
- Aztán még jön egy kis fülcirógató refrén 2 ütemben, majd a befejezés
Még egy ilyen egyszerű pop számnak is, mint a Just Dance, egyből több értelme van, ha elemezzük. És most, ha erre szeretnénk egy koreót tanulni, egyből lenne hozzá egy vázlatunk, amivel dolgozhatunk. Már sokkal jobban értjük a zenét, és ezek az egységek fognak segíteni az emlékezésben. Egy dalnak rengeteg különböző dallam vagy ritmikai része lehet. Abdel Halim Hafez Gana El Hawa című számának eredeti, mozifilmes verziójában például sok eltérő rész van, a refrént pedig csak egyszer ismétli a legvégén. Érdemes megjegyezni továbbá, hogy nem kell képzett zenésznek lenni, nem kell tudni feltétlenül kottát olvasni vagy egyéb zeneelméleti ismeretekkel rendelkezni ahhoz, hogy elkezdjünk foglalkozni a zenével. Ennek ellenére ajánlatos legalább alapszintű ritmus ismeretre szert tenni középhaladó vagy afeletti táncos szinttől kezdve.
(Gyöngyi megjegyzése: Amellett, hogy továbbra is maximálisan egyetértek a cikk szerzőjével, érdemes a tanárodnál vagy ismerős dobosnál, orientális zenésznél az arab zenékben használatos ritmus képletek után érdeklődni, azokat megtanulgatni, tapsolni/elmondani tudni. Az olyan zeneelméleti fogalmak, mint a makám például, már egy újabb szinten lehetnek érdekesek.)
Egy igazán jó koreográfia tükrözi a zenei struktúrát
Még a legbonyolultabb koreót is meg lehet részletekben tanulni. Sőt, Gary Marcus kognitív pszichológiával foglalkozó szakember Guitar Zero című írásában kifejti, hogy a felnőtt agynak a gyerekekéhez képest kisebb részletekre bontva van szüksége az új információra. A felnőttek ugyanis kevesebb idővel és agyi kapacitással rendelkeznek az új infó befogadására. (A jó hír az, hogy új dolgokat bármilyen korban képesek vagyunk elsajátítani.) Amikor kisebb kupacokra bontva tanulunk egy koreót, akkor szívességet teszünk az agyunknak és sokkal egyszerűbbé válik a tanulási folyamat is.
Egy nagyon jó koreó, legalábbis a hastáncban, leköveti az adott zene felépítését. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy ha a zenében egy rész ismétlődik, akkor azt mindig ugyanazzal a mozdulattal lekövetni, de az biztos, hogy a mozdulatok nem véletlenszerűek.
Suhaila Salimpour Yanna Yanna című számra komponált koreográfiája esetén például megfigyelhető, hogy bár a dallam elég gyakran ismétlődik, a kombinációk nem mindig. A hangszerelés változik, más-más hangszer játssza a fő szólamot, ahogy halad előre a zene. A táncosok aztán keretes szerkezetként megismétlik azokat az óramutató járásával ellentétes irányú, mellkas körökkel dekorált forgásokat, amiket az elején is használnak, így utalván a zenei rendszerre.
Csak apránként!
Legközelebb, hogy új koreográfiát tanultok, ne egy osztatlan egységként tekintsetek rá, hanem inkább részek összességeként tanulmányozzátok. Készítsetek vázlatot a zenéről, ahogy én csináltam a Just Dance esetében. Hallgassátok a zenét otthon, a kocsiban vagy a munkahelyen, hogy jobban megérthessétek a részek egymásra épülését. Még akkor is érdemes így eljárni, ha csak egy rövid kombinációt tanulunk. Az oktatótok valószínűleg úgyis részenként fogja nektek azt megtanítani, ezt pedig használjátok fel a tanulás érdekében. Ahogy tanuljátok a táncot, adjatok nevet mindegyik résznek. Én például szeretem a kezdő lépésről elnevezni a részeket, így lett pl. a “mellkas csúsztatás, mellkas kör” vagy a “kör-2-3-4”.
Jegyzeteljétek le, dolgozzátok ki és semmi perc alatt megtanuljátok azt a koreót!
Az eredeti angol cikk itt tekinthető meg:
How to Learn Choreography Like a Pro
Van a szövegben pár, az ő saját további írásaira vonatkozó utalás is. A cikk mélyebb megértéséhez beleolvastam azokba is, szintén nagyon hasznosnak találtam őket. Így ha felkelti egyik-másik az érdeklődéseteket, szóljatok és fordíthatok még belőlük 😉
***
Köszönöm, hogy elolvastad az írásomat! Ha tetszett, like-old és oszd meg másokkal is!
Szemezgess kedvedre az ajánlóból, olvasd el a többi postomat is 🙂
Kattints a képre és csatlakozz Facebook oldalamhoz, ahova mindig kiteszem a friss postokat, de ezek mellett videókat, képeket, egyéb gondolatokat is találsz.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: